تاثیر عکس در سئو

تاثیر عکس در سئو ،در گذشته نه چندارن خیلی دور بسیاری از متخصصین سئو بر این عقیده بودند که سئو فقط وابسته به نوشته ها است. موتورهای جستجو متن ها را میخوانند و به آن رتبه میدهند. اگر نوشته ای در قالب یک عکس آپلود شود، گوگل آن را درک نخواهد کرد. بنابراین تصاویر ارزش خاصی نداشته و تنها عامل مهم در سئو متن ها هستند.

این رویکردی بود که سالها بر ذهن متخصصین سئو سلطه داشت.اما امروزه دیگر این طور نیست. گوگل حتی نوشته های درون تصاویر را هم میتواند بخواند و تاثیر عکس در سئو امروزه بر کسی پوشیده نیست. گوگل حتی اشیا و نام افراد معروف در تصویر را هم شناسایی می کند.

بنابراین تصاویر دوست خوب سئو هستند.تصاویر حداقل از چهار جهت بر روی سئو تاثیرگذارند. قدوم اول ساخت تصاویر با کیفیت و اورجینال و سپس انتشار آنها در صفحه است. مثالهایی از تصاویر که می توانند به بهینه تر کردن محتوا تاثیر بگذارند عبارتند از:

  • دیاگرام
  • نمودار
  • فلوچارت
  • عکس نوشته

هر یکی از این نوع تصاویر محتوای بصری هستند که به تشریح مفهومی می پردازند. منظورمان در اینجا تصاویر استوکی که همه از روی دست هم کپی می کنند، نیست. همانطور که شما فرصت تبدیل آیتم ها به لیست گلوله ای در یک پاراگراف را از دست نمی دهید، بهتر است که استفاده از تصاویر برای توضیح مفاهیم را هم فراموش نکنید.در ادامه به بررسی روش هایی می پردازیم که تصاویر یا عکس ها می توانند بر روی سئو تاثیر گذار باشند.

تاثیر عکس در سئو
تاثیر عکس در سئو

چگونه تصاویر بر روی سئو تاثیر می گذارند؟

1. ساخت بک لینک از طریق لینک گرفتن به منبع تصویر

تصاویر پتانسیل اشتراک گذاری بیشتری نسبت به متن دارند. در صورتی که اقدام به ساخت تصاویر با کیفیتی کنید، احتمال زیادی وجود دارد که آن تصویر در محتوای سایر سایت ها به کار رود. صاحبین وب سایت هایی که رفتار حرفه ای تری دارند، عمدتا همراه با لینک به منبع تصویر لینک می دهند.

اگر از تاثیر بک لینک در سئو آگاه باشید، متوجه می شوید که چه گام مثبتی برداشته اید.همچنین خودتان هم می توانید به جستجوی تصاویر مهم سایت بپردازید و اگر سایتی را پیدا کردید که از آن تصاویر بدون اشاره به منبع استفاده کرده است، از مالک وب سایت درخواست کنید که به منبع آن یعنی وب سایت شما اشاره ای داشته باشد.

بک لینکی که با این روش به دست می آید بک لینک با کیفیتی است. چون هم به صورت طبیعی به دست آمده و در برخی مواقع ممکن است انکرتکست آن هم حاوی کلمات کلیدی مرتبط هم باشد.

2. جذب ترافیک در کلمات کلیدی مرتبط با تصاویر

ممکن است در فرایند جستجوی کلمات کلیدی متوجه شوید که برخی از آنها مستقیما با هدف یافتن تصاویر جستجو می شوند. در چنین شرایطی می توانید تصاویر مرتبطی را ساخته و جمع آوری کنید و در نهایت محتوایی متناسب با آن در وب سایت خود منتشر نمایید.به عنوان مثال میتوانیم به کلمه کلیدی “نمودار قیمت دلار در 30 سال گذشته” اشاره کنیم. چنین سبک محتوایی معمولا کمتر مورد توجه تولید کنندگان محتوا قرار گرفته و از این رو فرصت خوبی برای جذب ترافیک برای سایت شما ایجاد می کنند.

3. بهبود ظاهر وب سایت در نتایج جستجو

حتی اگر تصاویر بر روی رتبه یا کسب بک لینک تاثیری نداشته باشند، اما مطمئنا می توانند در نرخ کلیک صفحات سایت در نتایج جستجو تاثیرگذار باشند. چرا که این تصاویر بعضا در نتایج جستجو نمایش داده می شوند. تصاویر خصوصا در نتایج جستجوی موبایل بیشتر دیده می شوند.

نمایش تصاویر در جستجوهای موبایلی

در صورتی که نرخ کلیک صفحه ای از سایت در موبایل بسیار کمتر از دسکتاپ باشد، شاید مشکل از تصویر نمایش داده شده در موبایل باشد. تصاویر معنادارتر باعث افزایش نرخ کلیک میگردند.

4. افزایش زمان حضور کاربران در وب سایت

تصور کنید کنید صفحه ای از سایت شما رتبه یک گوگل می شود و کاربران در روز به کرات از آن بازدید می کنند. این بازدید ها اگر بتوانند منجر به حضور کاربران در مدت زمان زیادی شود، این سیگنال را به گوگل منتقل می کند که آن صفحه، محتوای رضایت بخشی برای کاربران دارد.در غیر این صورت کاربران با زدن دکمه Back به نتایج جستجو باز میگردند.

مهمترین دلیلی که می تواند کاربر را در صفحه نگه داشته و مانع از بازگشت زودهنگام به نتایج جستجو شود، حذابیت صفحه محتوای صفحه است. یکی از بهترین راهکارها برای افزایش جذابیت صفحه استفاده از تصاویر و در کل محتوای بصری است.اغلب ما به درج یک تصویر شاخص در ابتدای صفحه بسنده می کنیم،

اما اگر بتوانید همراه با چند اسکرول مجددا تصویری به کاربران نمایش دهید، محتوای شما تا پایان جذابیت خود را از دست نخواهد داد.شاید انجام این کار و درج چند تصویر در تمام محتواها امکان پذیر نباشد. در این شرایط می توانید از پاراگراف های کوتاه تر و لیست های گلوله ای استفاده نمایید.

تاثیر عکس در سئو
تاثیر عکس در سئو

انتخاب بهترین فرمت برای تصاویر

در انتخاب فرمت تصاویر گزینه هایی همچون JPG، PNG و GIF وجود دارند که از بقیه معروف تر و پرکاربردترند. هر یکی از این فرمت ها مزایای و معایب خود را دارند. زمانی که تصمیم به درج تصویری در محتوا گرفتید نکات زیر را در انتخاب فرمت آن در نظر داشته باشید:

  • فرمتJPG:

این فرمت پرکاربردترین فرمت تصویر در وب بوده و مناسب تصاویریست که دارای طیف های رنگی بسیار زیادی هستند. به عنوان مثال بهترین فرمت برای تصاویری که با دوربین های عکاسی گرفته می شوند، JPG است.

  • فرمت PNG:

این فرمت مناسب تصاویر طراحی شده در کامپیوتر است. بهترین فرمت برای تصاویری که دارای چند رنگ مشخص هستند PNG است. همچنین عکس نوشته ها و لوگوها هم بهتر است با PNG منتشر شوند.

  • فرمت GIF:

این فرمت مناسب تصاویر انمیشینی است.

برای سئو تصاویر به چه نکاتی توجه کنیم؟

پس از انتخاب یا ساخت تصاویر بایستی نکاتی را رعایت کنید تا آن تصاویر به استانداردهای گوگل نزدیک باشند.فشرده سازی تصاویر را از یاد نبرید. وجود تصاویر با حجم زیاد، بارگذاری صفحه را کند می کند.ابعاد تصاویر را متناسب با عرض صفحه در نظر بگیرید. وجود تصاویر با ابعاد بزرگ موجب افزایش غیرضروری حجم آن می شود.به تصاویر تگ Alt اضافه کنید.

وجود تگ Alt یا همان “متن جایگزین” موجب درک بهتر تصایر برای گوگل می گردد.Schema Markup تصویر را فراموش نکنید. وجود این داده ها به موتورهای جستجو کمک می کند تا تصاویر را بهتر درک کرده و برای نمایش در نتایج جستجو تصویر مناسب هر صفحه را انتخاب کنند.از کلمات کلیدی در نام فایل تصویر استفاده کنید.

این گونه گوگل محتوای تصویر را بهتر شناسایی می کند.یک سایت مپ تصاویر ایجاد و آن را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید. وجود یک سایت مپ برای تصویر که لیستی از آدرس تصاویر سایت به گوگل ارائه می کند، موجب می شود که تصویری جهت ایندکس شدن از قلم نیفتد.برای مطالعه بیشتر در این زمینه مطلب بهینه سازی تصاویر سایت را از دست ندهید.

محتوای بدون تصویر از نظر سئو بهینه نیست

این گونه است که تصاویر در سئو مهم هستند و بر روی رتبه سایت شما تاثیر می گذارند. این موضوع از جهات بسیاری قابل تحلیل است و ما در اینجا به معرفی مهمترین عوامل پرداختیم.

چرا نباید از عکس‌های آماده در اینترنت برای محصولاتمان استفاده کنیم؟

تصاویر ژورنالی و یا عکس‌های آماده اینترنتی اگرچه ممکن است کار را برای شما بسیار ساده‌تر کند، اما برای یک مشتری انتخاب را سخت‌تر خواهد کرد. وقتی مشتری هیچ تصویر واضحی از یک محصول نداشته باشد نمی‌تواند به خوبی در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

به طور مثال ممکن است عکس تبلیغاتی یک محصول آرایشی بسیار زیبا و اغوا کننده به نظر برسد، اما تصویر واقعی محصول و نوع بافت، رنگ، تست پیگمنت و پوشش دهی آن روی پوست واقعی بدون ادیت و فیلتر است که می‌تواند به یک کاربر کمک کند تا در مورد خرید آن تصمیم‌گیری کند.

متن جایگزین برای تصاویر

از موارد دیگه ای که در سئو عکس خیلی کمک کننده است استفاده از متن جایگیزین و عنوان برای عکس های وب سایتمون هست .متن جایگزین یا همان alt تصاویر اول برای ربات هایی ایجاد شد که به صورت سخن گو بودن و صفحات وب را برای افراد نابینا باز می کردند اما همه چیز به همین مورد ختم نشد . با بررسی های انجام شده متوجه شدیم که ربات های گوگل با استفاده از متن جایگزین عکس ها ، رتبه بهتری به تصاویر وب سایت ها می دهند و درک بهتری از تصاویر دارند .

در متن جایگزین عکس چی بنویسیم ؟

یکی از سوالات پرتکرار و مهم در سئو تصاویر این است که در alt تصاویر چی بنویسیم ، برای این کار شما می توانید یک توضیحی مناسب با عکس بنویسید یا هم سه تا از کلمات کلیدی خود را در متن جایگزین بذارید و با , جدا کنید.

و در آخر…

تا اینجا سعی شد تمامی نکات مربوط به سئو تصاویر را به صورت کامل توضیح دهیم . حال شما می دانید که اهیمت تصاویر در سئو و در جایگاه شما در گوگل چیست و چه کارهایی را نیاز هست که انجام دهید تا رتبه های بهتری در بخش image گوگل دریافت کنید و همچنین استفاده از تصاویر باعث افزایش رتبه سایت شما و داشتن تجربه کاربری خوبی برای سایت شما شود .به صورت کلی موضوع تصاویر و ابعاد و کیفیت را متوجه شدیم و درک کردیم که چطوری می توان عکس های با کیفیت و حجم کم تولید کرد . چنانچه سوالی در رابطه با سئو تصاویر داشتید در بخش نظرات مطرح کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با ما

شما می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید تیم پشتیبانی آسئو، 24 ساعته قادر به پاسخگویی شما عزیزان می باشد.