الگوریتم برت BERT،گوگل به تازگی یک الگوریتم مهم به نام Google BERT ایجاد کرده است تا جستجوها را بهتر درک کرده و نتایج بیشتری را ارائه دهد. میلیاردها جستجو روزانه به رشد قابلیت های هوش مصنوعی گوگل کمک می‌کند که نتایج جستجو را بهبود ببخشد، درک جستجوی صوتی را بهبود داده و به گوگل کمک کند تا درک بهتری از رفتار کاربران داشته باشد.الگوریتم برت گوگل با درک قصد کاربر در پرس و جوهایی که ساختار بیشتری از طریق مکالمه دارند، جستجوها را متمرکزتر و هدفمندتر می‌کند.

 آشنایی با الگوریتم برت BERT گوگل

گوگل دائماً در حال بهتر کردن نتایجی است که به کاربران نشان می‌دهد و این کار را با معرفی الگوریتم‌های جدید انجام می‌دهد. جدیدترین مدل معرفی شده توسط گوگل، الگوریتم برت بود که انقلابی در صنعت سرچ‌های اینترنتی ایجاد کرده است.

این گزینه نیز مانند سایر الگوریتم‌های اخیر گوگل مبتنی بر هوش مصنوعی است و هدف آن پیدا کردن نتایج مرتبط‌تر و بهتر برای عبارت سرچ شده می باشد. آپدیت BERT برت گوگل بزرگ ترین و مهم ترین به روز رسانی گوگل در درک زبان گفتار است.

الگوریتم برت BERT گوگل
الگوریتم برت BERT گوگل

الگوریتم برت چه تأثیری بر نتایج جستجو دارد؟

کلمه BERT از عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers گرفته شده است و به یک مدل زبانی اشاره می‌کند. معنی لغوی این عبارت «ارائه‌ کدگذاری شده دو مسیره از انتقال‌دهنده‌ها» است. این مدل زبانی برای تشخیص معنی صحیح کلماتی که چند ترجمه دارند، در جمله به کار می رود.

درک معنای کلمات در جمله

همان طور که می‌دانید کلمه شیر دارای معانی متعددی در زبان فارسی است. قبل از آپدیت برت اگر شما عبارت «چه شیری بخوریم؟» را جستجو می‌کردید، ممکن بود گوگل به عبارت «بخوریم» توجهی نکند و عکس‌ها و لینک‌های مربوط به شیر باغ‌وحش را به ما نمایش دهد. اما بعد از آپدیت برت گوگل متوجه عبارت «بخوریم» می‌شود و نتایجی را به ما نشان می‌دهد که حاوی شیر خوردنی است یا ارتباط نزدیکی به آن دارد.

درک زبان محاوره

یکی دیگر از نتایج الگوریتم برت برنتایج جستجو می‌توان به توانایی درک عبارت‌های محاوره‌ای یا دارای غلط املایی و ارائه نتایج مرتبط با آن اشاره کرد.برای نمونه اگر شما عبارت محاوره‌ای «دی ماه چه فصلی از ساله» را جست‌وجو کنید، دقیقاً وب‌سایت‌هایی که درباره دی ماه و زمستان مطلب دارند برای شما نمایش داده می‌شود و همه این‌ها به لطف همین الگوریتم است؛ البته گوگل هنگام انجام این جستجو، عبارت‌های محاوره‌ای که بیشترین جست‌وجو را دارند به شما پیشنهاد می‌دهد.

درک غلط‌های املایی

بسیاری از افراد هنگامی که متن یا عبارتی را در گوگل جست‌وجو می‌کنند، اصلاً دانشی درباره آن ندارند و حتی ممکن است غلط املایی در تایپ آن عبارت نیز داشته باشند. گوگل وظیفه خود می‌داند تا در رابطه با هر کلمه‌ای که توسط کاربر جست‌وجو می‌شود اطلاعات کامل ارائه دهد و تایپ کلمات و غلط‌های نگارشی نباید مانع آن شود.سئو سایت

گوگل در این راستا از تیم تحقیقاتی در زمینه درک زبان استفاده نموده و سعی داشته تا هر چه بیشتر عبارات مورد جست‌وجو مخصوصاً به صورت محاوره‌ای را درک کند و بر اساس آن بهترین نتایج را به کاربر ارائه دهد.این الگوریتم در 30 نوامبر 2021 (معادل 9 آذر 1400) فقط برای جست‌وجوهای انگلیسی راه‌اندازی شد؛ اما بعداً تعداد زبان‌های تحت پوشش آن گسترش یافت. امروز این الگوریتم برای 72 زبان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

الگوریتم برت BERT گوگل
الگوریتم برت BERT گوگل

هدف گوگل از ارائه الگوریتم برت

نتایج این آپدیت را می‌توان در دو جمله زیر خلاصه نمود:

  • برت گوگل را قادر می‌سازد تا عبارات مورد جست‌وجو را درست شبیه به یک انسان درک کند.
  • برت با درک بهتر عبارت‌های ما، نتایج دقیق‌تری برای جست‌وجویمان پیشنهاد می‌دهد.

یکی از کارهای خوبBERT، نمایش دادن چیزهایی است که در ذهن کاربر بوده، حتی اگر کاربر در تایپ آن عبارات غلط املایی داشته باشد.بنابراین بهتر است به جای استفاده از سئوی کلاه  سیاه یا زدن برچسب‌های مختلف بر روی پست‌ها، دقیقاً محتوایی تولید کنید که کاربر انتظار دارد.

چراکه گوگل دیگر صرفاً مانند یک ماشین یا ربات عمل نمی‌کند بلکه در جهت انسانی شدن پیش می‌رود و می‌تواند محتوای شما و نیاز دقیق کاربران را شناسایی کرده و تشخیص دهد کدام محتوا به بهترین نحو ممکن پاسخ سرچ کاربر را می‌دهد.

الگوریتم برت BERT گوگل
الگوریتم برت BERT گوگل

سئو براساس الگوریتم BERT

آقای دنی سالیوان یکی از افراد تیم گوگل در صفحه توییتر خود نوشته که با وجود اضافه شدن الگوریتم برت نیازی به سئوی هیچ محتوایی از وب‌سایت‌ها وجود ندارد. بلکه این الگوریتم صرفاً فهم گوگل را از عبارات جستجویی زیادتر می‌کند و تمرکز آن بر بهبود تجربه جست‌وجو است. بنابراین قواعدی برای سئوی این الگوریتم وجود ندارد.

و در آخر…

اگر تصور می‌کنید که الگوریتم برت تیر نهایی و آخرین الگوریتم‌ گوگل برای فهم زبان‌های انسانی است، سخت در اشتباهید، فهم زبان‌های انسانی همانطور که ما انسان‌ها آن‌ها را درک می‌کنیم برای کامپیوترها هنوز خیلی دور از دسترس است و چالش‌های فوق العاده زیادی در این زمینه هنوز حل نشده باقی مانده‌اند.اما چیزی که کاملا مشخص است، در آینده گوگل همچنان به ماجراجویی خود برای فهم بهتر ارتباطات انسانی ادامه می‌دهد و ماشین‌ها این قدرت را پیدا می‌کنند که واقعا همانند یک انسان، محتواهای مختلف را بفهمند و درک کنند.

الگوریتم برت BERT گوگل


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با ما

شما می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید تیم پشتیبانی آسئو، 24 ساعته قادر به پاسخگویی شما عزیزان می باشد.