AMP نامی است که اگر اهل دنیای دیجیتال و طراحی صفحات وب باشید، حتما شنیده‌اید. اگر هم با آن آشنایی ندارید فرصت خوبی است تا درباره‌اش مطالعه کنید. اخیرا استفاده از این پروژه در طراحی وب‌سایت‌ها اهمیت زیادی پیدا کرده است چرا که آمارها نشان می‌دهد 40 درصد افراد برای لود شدن یک صفحۀ وب بیش از 3 ثانیه صبوری نمی‌کنند. از طرفی، بازدیدکنندگان، 53 درصد از صفحات موبایلی را به خاطر طولانی شدن زمان بارگذاری‌شان ترک می‌کنند.اگر می‌خواهید بدانید AMP چگونه می‌تواند به شما کمک کند، ادامۀ مقاله را از دست ندهید.

AMP چیست؟

Accelerated Mobile Pages یا صفحات موبایلی شتاب‌یافته، پروژه‌ای است که توسط گوگل و توییتر طراحی شده تا صفحات موبایلی سریع ایجاد کنند. ساده‌تر بگوییم؛ این پلتفرم به شما این امکان را می‌دهد که صفحات وب‌سایت‌تان را سریع‌تر لود کنید. گوگل این پروژه را در سال 2015 برای رقابت با مقالات فوری فیسبوک و اپل نیوز کلید زد. این پلتفرم به قدری سبک و ساده طراحی شده که وب‌سایت شما را به سرعت لود می‌کند و ابزاری برای بهینه‌سازی وب‌سایت شما به حساب می‌آید.

"<yoastmark

مزایای استفاده از AMP

حالا که با این پلتفرم بیشتر آشنا شدید، می‌خواهیم مزایای آن را با هم بررسی کنیم. همان‌طور که می‌دانید رابطۀ مستقیمی میان سرعت سایت، میزان بازدید از صفحه و رتبه‌بندی سایت در موتور جستجو وجود دارد. از طرفی هرچقدر زمان بارگذاری صفحۀ وب کوتاه‌تر باشد، کاربر صفحات بیشتری از سایت شما را خواهد دید و از بانس‌ریت (Bounce Rate) شما تا حد زیادی کاسته می‌شود. AMP مزایای زیادی دارد اما ما در این‌جا به صورت خلاصه به پنج مورد اصلی اشاره می‌کنیم. با استفاده از امپ شما می‌توانید:

  • سرعت لود را بالا ببرید:

بگذارید خیالتان را راحت کنم! هیچ‌کس از جستجو در سایتی با سرعت پایین لذت نمی‌برد. هرچقدر هم که مطالب یک سایت مفید باشند، کاربر تا ابد برای خواندن‌شان منتظر نمی‌ماند و سراغ سایت‌های دیگر می‌رود. کند بودن سایت نرخ تبدیل کسب‌وکار شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. AMP سرعت بارگذاری سایت شما را در گوشی موبایل و تبلت به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

  • نمود خود را در موبایل افزایش دهید:

گوگل صفحات AMP را جزء نتایج ارگانیک دسته‌بندی می‌کند. این نتایج با علامتی به شکل صاعقه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید مشخص می‌شوند. واضح است که هر چقدر وب‌سایت بیشتر جلب توجه کند، کلیک بالاتری دریافت خواهد کرد.

  • رتبه‌بندی سایت را بهبود ببخشید:

در چند سال اخیر گوگل سرعت لود سایت در گوشی‌های موبایل را جزء فاکتورهای رتبه‌بندی سایت قرار داده است و حتما می‌دانید که رابطۀ تنگاتنگی بین رتبه‌بندی سایت و نرخ تبدیل وجود دارد. هرچقدر کاربر از سایت و سرعت آن رضایت بیشتری داشته باشد، احتمال اینکه ثبت‌نام کند یا محصولی از شما بخرد بیشتر است.

  • تبلیغات را با انعطاف بیشتری نمایش دهید:

در اکثر موارد، هدف از راه‌اندازی وب‌سایت، کسب درآمد از طریق تبلیغات است. احتمالا وب‌سایت‌هایی را به خاطر بیاورید که به محض ورود به آن‌ها با تبلیغات در سایزها و طرح‌های مختلف بمباران می‌شوید. تصور کنید اگر با گوشی موبایل‌تان در حال وب‌‌گردی باشید چقدر شرایط سخت‌تر می‌شود. بگذارید حدس بزنم؛ اولین واکنش‌تان به این موضوع فشار دادن کلید back و خارج شدن از وب‌سایت است. AMP این مشکل را حل می‌کند. صفحات بهینه شده با این پلتفرم، نمایش تبلیغات را به حداقل می‌رساند یا نوع نمایش آن‌ها را تغییر می‌دهد تا با نیاز کاربر سازگار باشد.

  • کاربر سایت را به راحتی track کنید:

اینکه ترافیک سایت را به سمت صفحات موبایلی هدایت کنید خوب است، اما کافی نیست. شما باید مشخص کنید کاربر از کجا وارد سایت شما شده است، از کدام صفحات بازدید کرده، چه مدت در سایت شما باقی مانده است و به اصطلاح کاربر را track کنید. AMP ابزاری برای تحلیل این داده‌ها به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید نرخ کلیک، نرخ تبدیل، تعداد بازدیدکننده‌ها، بازدیدکننده‌های جدید یا قدیمی و اطلاعات بیشتری را از این ابزار دریافت کنید.

"<yoastmark

AMP گوگل چگونه کار می‌کند؟

پروژۀ AMP از سه بخش تشکیل شده است:

  • AMP HTML:

همان HTML استاندارد است که ویژگی‌های خاص AMP را یک جا جمع‌آوری کرده است. بیشتر تگ‌هایش مشابه HTML استاندارد است اما برخی تگ‌های آن تغییر کرده تا با اجزاء AMP سازگار باشند. این عناصر خاص در تلاشند تا اطمینان حاصل کنند که استفاده از الگوهای متداول برای کاربر ساده است.

  • AMP Java Script:

جاوا اسکریپت در AMP کمی متفاوت است. این پلتفرم کتابخانۀ جاوا اسکریپت مخصوص خودش را دارد و از اجرای کدهای غیرضروری جاوا اسکریپت خودداری می‌کند. فیلتر کردن بعضی کدها و کم شدن تعداد آن‌ها باعث افزایش سرعت در صفحات موبایلی پرشتاب شده است. این ویژگی محدودیت‌هایی نیز به همراه دارد که به آن می‌پردازیم.

  • Google AMP Cache:

یک شبکۀ دلیوری بر پایۀ پروکسی است و برای توزیع اسناد معتبر AMP استفاده می‌شود. هنگام استفاده از این کَش، اسناد مربوطه با تمام فایل‌های جاوا اسکریپت و عکس‌ها، از منبعی لود می‌شوند که برای کارایی بهتر از HTTP 2.0 استفاده می‌کند. در کنار حافظۀ کَش، یک سیستم اعتبارسنجی وجود دارد که تأیید می‌کند آیا یک صفحه، بدون اینکه به منابع خارجی وابسته باشد، کار می‌کند یا نه.با استفاده از این ویژگی‌ها، AMP می‌تواند صفحاتی با سرعت بالا طراحی کند و رضایت کاربران گوشی‌های موبایل را جلب کند.

مزیت AMP چیست؟

گوگل با استفاده از AMP، باعث افزایش سرعت ارائه محتوا در ابزارهای موبایل شده است بدون اینکه کاربر را مجبور کند کل محتوای سایت را مشاهده نماید. در واقع صفحاتی که از تکنولوژی  AMP در موبایل استفاده می کنند، از نظر رتبه یک سروگردن از بقیه بالاتر قرار خواهند گرفت.برای مثال همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، وقتی که کلمه “mars” را گوگل جستجو می کنیم، آن صفحاتی که از تکنولوژی AMP استفاده کرده اند در قسمت بالا قرار می گیرند.

یک نمونه از کاربرد AMP چیست؟

نویسندگان و افرادی که از نسخه AMP برای انتشار محتوا خود را در موبایل  استفاده می کنند، باید آن را هم نیز در نسخه دسکتاپ خود معرفی کنند، برای مثال اگر برای صفحه خاص خود در موبایل از نسخه AMP استفاده می کنید باید لینک معرفی آن را به صورت لینک rel AMP HTML در کد HTML  صفحه دسکتاپ خود بنویسید.

گاردین، برای هر صفحه خبری خود برروی سایت، از نسخه AMP استفاده می کند .برای مثال شما می توانید حالت AMP یک خبر را با بدون AMP و به صورت عادی سایت گاردین مشاهده کنید و کاملا متوجه تفاوت نحوه نمایش آن ها شوید. برای مثال کافی است که وارد این صفحه سایت گاردین شوید. همانطور که بیان کردیم، AMP باعث افزایش سرعت بارگذاری مطلب می گردد،

چون این نسخه روی سرور gstatic کش می شود و از این رو لازم نیست که برای هربار بارگذاری، به سرور اصلی سایت گوگل مراجعه نماید.در شکل زیر دو منبع برای استفاده از تکنولوژی AMP وجود دارد، اما بیشتر سایت ها مانند سایت گاردین، باید فقط یک نسخه AMP هر صفحه را ایجاد و میزبانی آن را قبول کنند. شرکت های بزرگی مانند گوگل، توییتر، پینترست و لینکدین از نسخه کش شده AMP استفاده می کنند که توسط منتشرکنندگانی مانند گاردین ایجاد شده است که به معنای این است که کاربر میتواند کل مقاله را بدون بازدید کل سایت گاردین مورد مطالعه قرار دهد.

"<yoastmark

محدودیت AMP چیست؟

AMP HTML برای بهبود سرعت صفحه و قابلیت خوانایی محتوا ایجاد شده است که این معناست که  کدهای استفاده به شدت ساده و بهینه می باشند. با این وجود، دراستفاده از این تکنولوژی محدودیت های زیادی وجود دارد که بهتر است آن ها را بدانیم:

  • هیچ جاوااسکریپتی مجاز به استفاده نمی باشد.
  • عکس ها زمانی بارگذاری می شوند که شما از روی آن ها پیمایش کامل نمایید.
  • نسخه CSS ساده شما نیز برای ادامه کار لازم است.

و در آخر…

اگر وب‌سایت شما مقالات طولانی و خبری منتشر می‌کند، یا ویدیوهایی منتشر می‌کنید که حجم نسبتا بالایی دارند، استفاده از صفحات AMP گزینۀ مناسبی برای شماست. البته پروژۀ AMP روز به روز در حال پیشرفت و بهبود است. مثلا در نسخه‌های ابتدایی امکان ایجاد فرم برای لیدجنریشن وجود نداشت اما این روزها با نصب افزونه‌های مختلف می‌توانید استفاده‌های متنوعی از آن داشته باشید.

AMP چیست؟


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با ما

شما می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید تیم پشتیبانی آسئو، 24 ساعته قادر به پاسخگویی شما عزیزان می باشد.