الگوریتم Hilltop هیلتاپ چیست ؟

 تاثیر الگوریتم هیلتاپ

الگوریتم Hilltop هیلتاپ یک الگوریتم مهم است که توسط گوگل در سال ۲۰۰۳ راه‌اندازی و اثرات آن بر سئو در ۲۰۰۴ نمایان شد که تا امروز نیز ادامه دارد. به همین دلیل درک آن برای موفقیت درسئو بسیار مهم است.

الگوریتم Hilltop (تپه) چیست؟

هدف اصلی الگوریتم Hilltop شناسایی صفحات معتبر برای رتبه‌بندی بهتر صفحات وب بود. هیلتاپ برای این منظور، ابتدا صفحات تخصصی را شناسایی می‌کند. منظور از صفحات تخصصی صفحاتی است که به یک موضوع اختصاص داده شده و به بسیاری از سایت‌های دیگر لینک خارجی دارند. در واقع Hilltop با این نوع انتخاب، صفحات معتبر وب را شناسایی می‌کند. سپس گوگل برای شناسایی سایت‌های باکیفیت و رتبه‌بندی وارد عمل می‌شود.

گوگل در مورد الگوریتم Hilltop اینطور می‌گوید:

روش ما بر اساس پیش فرض‌های سایر الگوریتم‌های مرتبط با لینک‌دهی است، به این معنی که تعداد و کیفیت صفحاتی که به یک صفحه لینک داده‌‌اند معیار خوبی برای سنجش کیفیت آن صفحه است. تفاوت اصلی الگوریتم هیلتاپ با سایر الگوریتم‌های مرتبط با لینک دهی در این است که هیلتاپ فقط ارزش صفحات تخصصی لینک‌دهنده را برای سنجش کیفیت صفحه در نظر می‌گیرد.

صفحاتی که با هدف هدایت مردم به سمت منابع معتبر ایجاد شده‌اند.منظور از «الگوریتم مرتبط با لینک دهی» الگوریتم‌های مبتنی بر لینک مانند الگوریتم PageRank است. با توجه به توضیح گوگل، تفاوت الگوریتم‌هایی مانند PageRank با الگوریتم هیلتاپ در این است که پیج رنک ارزش صفحه را از طریق لینک‌هایی که به صفحات دیگر می‌دهد در سراسر وب منتشر می‌کند و به همه صفحات گیرنده لینک از همه مجموعه‌ها صرف نظر از تخصصی بودن صفحه رتبه می‌دهد.

در حالی که الگوریتم هیلتاپ با این پیش فرض که صفحات تخصصی فقط به منابع معتبر لینک می‌دهند، ارزش لینک بالاتری برای لینک‌های خارجی این نوع صفحات در نظر می‌گیرد و در واقع فقط به لینک‌های خروجی این نوع صفحات ارزش می‌دهد و بر اساس آن صفحات را رتبه‌بندی می‌کند.

تاثیر الگوریتم هیلتاپ بر سئو

الگوریتم Hilltop تأثیر به‌سزایی در سئو سایت دارد. به نظر می‌رسد این الگوریتم با سه عامل زیر رابطه بهتری دارد:

  • لینک گرفتن از صفحات وب مرتبط با موضوع سایت مورد نظر
  • لینک گرفتن از سایت‌هایی با پیج رنک بالا
  • ثبت کردن سایت در دایرکتوری‌های معتبر و مرتبط مانند یاهو، زیل، BOTW و…

در همان روزهای ابتدایی که الگوریتم هیلتاپ معرفی شده بود، به دست آوردن لینک از سایت‌های مرتبط و معتبر می‌توانست به طور چشمگیری به رتبه‌بندی یک سایت کمک کند.

الگوریتم هیلتاپ
الگوریتم هیلتاپ

نقش الگوریتم Hilltop در سئو امروزی

قبل از هیلتاپ نیز الگوریتم‌های دیگری با هدف تمرکز بر متن‌های تخصصی به وجود آمده بودند. اما هیلتاپ اولین الگوریتمی است که با هدف تقویت مفهوم سایت‌های تخصصی به وجود آمده است. برای مثال PageRank تکامل یافته شامل مفاهیمی مانند صفحات بذر (seed) معتبر است که نقشی شبیه به صفحات تخصصی در Hilltops را ایفا می‌کند.

سئو برای الگوریتم هیلتاپ

علاوه بر این، از آنجا که سایت‌های تحت مالکیت یک نفر با افت رتبه مواجه شده‌اند، امروزه در سئو باید در لینک‌دهی بین سایت‌هایی با دامنه‌ای که تحت مالکیت یک نفر هستند دقت کنید. اجرای الگوریتم Hilltop احتمالاً برای جلوگیری از بروز مشکلات این چنینی است.

نحوه بهینه‌سازی برای الگوریتم هیلتاپ

بهینه‌سازی برای الگوریتم هیلتاپ نیازمند دانش تخصصی در حوزه لینک بیلدینگ است. سئو برای الگوریتم هیلتاپ ساده است فقط کافی است تا اسناد تخصصی را تشخیص دهید. در اینجا به ذکر چند نکته مفید می‌پردازیم:

شناسایی سایت‌های معتبر

ساده‌ترین روش شناسایی یک وب سایت معتبر جستجوی کلیدواژه مورد نظر در گوگل است. به این ترتیب فهرستی از سایت‌ها در صفحه نتایج لیست می‌شوند که از نظر گوگل اعتبار کافی برای نمایش داده شدن در صفحه اول SERP را داشته‌اند. سپس باید از آن‌ها لینک بگیرید. برای این منظور می‌توانید در یک مطلب یکی از محصولات یا خدماتشان را بررسی کنید و در آن میان به وب سایت خودتان هم لینکی بدهید . سپس از آن‌ها خواهش کنید تا آن را در وبسایتشان منتشر کنند.

ترکیب کردن site link profile

گوگل به کمک الگوریتم‌هایی که دارد لینک‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. پس چنانچه در وب سایتتان فقط از لینک‌های تخصصی، معتبر یا دانه‌ای (seed) استفاده کرده باشید، احتمالا به شما مشکوک خواهد شد. بنابراین باید در کنار گرفتن بک لینک از وب سایت‌های معتبر، از صفحات و سایت‌های با اعتبار کمتر نیز لینک بگیرید تا فعالیت‌های لینک‌سازی طبیعی جلوه کنند.

داشتن شبکه‌ای از کاربران و سایت‌ها

توصیه شده‌ترین روش برای دریافت لینک، ایجاد شبکه با افراد واقعی است که دارای کسب و کارهای واقعی هستند. برای مثال دریافت لینک از ورزش ۳ بیش از بسیاری از پیوندهای فهرست‌های عمومی ارزش دارد. برای دریافت پیوندهای منظم با موسسات، شرکت‌ها و سازمان‌ها تماس بگیرید و در مورد گرفتن لینک با آن‌ها رایزنی کنید.

بدست آوردن لینک‌های معتبر رقبا

یکی دیگر از روش‌های بدست آوردن لینک‌های معتبر، این است که رقبا را دنبال کنید تا بدانید چه لینک‌هایی دارند که شما ندارید و لینکی از قلم نیفتد . با استفاده از ابزاری مانند Common Backlink Tool می‌توانید لینک‌های آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید. به یاد داشته باشید که فقط لینک‌هایی را که کاملاً با کلمات کلیدی شما مرتبط هستند، هدف قرار دهید.

و در آخر…

در حالی که گوگل الگوریتم‌های جدید رتبه‌بندی را با دقت بسیار بالایی ایجاد می‌کند، همچنان لینک گرفتن از سایت‌های معتبر اهمیت بالایی داشته و می‌تواند در قرار گرفتن صفحات وب در صفحه اول SERP موثر باشد. به این منظور برای سئوی صفحات سایتتان باید با تمام نکات الگوریتم‌های مرتبط با لینک‌سازی مانند الگوریتم Hilltop آشنا باشید و از دیگر ابزار بازاریابی مانند رسانه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و بازاریابی معرف نیز به این منظور استفاده کنید.

الگوریتم Hilltop


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد طراحی سایت و سئو سایت به صفحه ی مقالات آسئو مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با ما

شما می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید تیم پشتیبانی آسئو، 24 ساعته قادر به پاسخگویی شما عزیزان می باشد.