استراتژی لینک سازی به برنامه ای گفته می شود که در آن روند ساخت و افزایش لینک های خارجی برای سایت هدف شما، به شکلی کاملا اصولی بیان شده است . لینک هایی که در استراتژی استفاده می‌کنیم به صورت کلی و در مقیاس تمرینی اغلب از مطالب و محتواهای قبلی سایت برداشته شده است و با کلماتی مشخص به سایت شما و صفحات مختلف ان لینک می دهد .

استراتژی لینک سازی

لینک سازی کار راحتی نیست، به همین خاطر خیلی از افراد از تاکتیک های گوناگونی برای ساخت لینک های مختلف برای سایت خودشان استفاده می کنند . در صورتی که شما هم جزء این دسته از افراد هستید، تا انتها با ما همراه باشید تا استراتژی های لینک سازی مختلفی که می توانید از آن ها استفاده کنید را در اختیارتان قرار دهیم .

در این مقاله قصد داریم نحوه ایجاد یک استراتژی لینک سازی موفق که می تواند به شما کمک کند را آموزش دهیم . این استراتژی باعث جلب لینک های قدرتمندی خواهد شد و می تواند آمار و فروش سایتتان را جابجا کند.لینک سازی یکی از عناصر خیلی مهم در مبحث سئو است  به همین خاطر لینک سازی هم باید یکی از بخش های مهم استراتژی سئو شما باشد .

همچنین لینک سازی یکی از بخش های مهم استراتژی رشد شما هم محسوب خواهد شد زیرا می تواند ترافیک زیادی را برای سایتتان جذب کند و باعث افزایش فروش شما شود . البته باید مراقب روش های نادرست لینک سازی هم باشید . با وجود اینکه این روش های خیلی وسوسه کننده به نظر می رسند اما فقط باعث آسیب رسیدن به رنکینگ شما خواهند شد .

لینک سازی به عنوان بخشی از استراتژی رشد

اساسا لینک سازی به این معنی است که سایت های دیگر را ترغیب کنید که به سایت شما لینک دهند. در صورتی که این کار به درستی انجام شود ، این لینک ها به شما کمک می کنند رنک بهتری در موتورهای جستجو بگیرید . البته تنها کاربرد لینک سازی این نیست .

یک لینک خوب اول از هرچیز باعث جذب ترافیک خواهد شد . زمانی که در حال توسعه استراتژی لینک سازی خودتان هستید، در نظر داشته باشید که لینک ها برای این خلق شده اند که کاربر را از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل کنند . به همین خاطر باید از لینک سازی به عنوان یک استراتژی برای جذب کاربر مناسب استفاده کنید و روی ایجاد لینک هایی تمرکز کنید که باعث جذب ترافیک برای سایت شما خواهند شد .

استراتژی لینک سازی
استراتژی لینک سازی

چند نکته در لینک سازی

  • در لینک سازی اغراق نکنید و در یک بازه زمانی کوتاه میزان قابل توجهی لینک برای سایت خود نگیرید.
  • خرید لینک خارجی می‌تواند سایت شما را دچار مشکل کند. (مگر اینکه با سرچ کنسول disavow شود.)
  • سعی کنید از دامنه های مختلف لینک دریافت کنید.
  • در نوشتن استراتژی لینک سازی به هیچ وجه از دیگران به ویژه رقبای خود تقلید نکنید بلکه آن ها را تحلیل کنید تا بتوانید استراتژی خود را بنویسید .
  • از تکنیک های لینک سازی استفاده کنید.

مراحل ایجاد استراتژی لینک سازی مناسب

1- مخاطبین خودتان را بشناسید

اگر می خواهید کاربران بیشتری را به سایت خودتان جذب کنید، باید قبل از هرچیزی با دو موضوع آشنا باشید:

  • اول اینکه مخاطب فعلی شما چه افرادی هستند
  • دوم اینکه یک مخاطب ایده آل از نظر شما چه ویژگی هایی خواهد داشت .

این موضوع باعث می شود مخاطبین فعلی خودتان را حفظ کنید و در عین حال بتوانید مخاطبین جدیدتری را هم که ممکن است به محصولات یا خدمات شما علاقه مند باشند را جذب کنید .

با خرید ابزار سئو و استفاده از این ابزارها می توانید به راحتی مخاطبین خودتان را بشناسید . با این کار علاوه بر اینکه می توانید مخاطبین خودتان را بهتر بشناسید بلکه می توانید تشخیص دهید که مخاطب مناسب برای شما چه ویژگی هایی دارد و آیا در حال حاضر به آن ها دسترسی دارید یا خیر

۲- لیستی از سایت های مورد علاقه کاربران خودتان ایجاد کنید

زمانی که با استفاده از ابزارهای سئو و تحقیقات خودتان متوجه شدید که مخاطب ایده آل شما دقیقا کدام گروه از افراد هستند، باید لیستی از سایت هایی ایجاد کنید که از طریق آن ها می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید . لازمه این کار داشتن لیستی از سایت هایی است که کاربران هدف شما از آن ها استفاده می کنند .

Ahrefs و الکسا سایت هایی هستند که در این زمینه می توانند کمک زیادی به شما کنند. برای خرید اکانت Ahrefs و یا خرید اکانت الکسا کلیک کنید.در نظر داشته باشید که نیازی نیست لزوما از تمامی سایت های موجود لینک بگیرید. لینک گرفتن از سایت های اسپم و یا سایت های غیرمرتبط با زمینه کاری شما علاوه بر اینکه هیچ سودی ندارد .

باعث آسیب رسیدن به سئو سایت شما و رنکینگ آن خواهد شد. تا جای ممکن سعی کنید از سایت های اسپم کمک نگیرید و از خرید لینک هم خودداری کنید. لینک سازی شما باید تا جای ممکن طبیعی به نظر برسد تا گوگل شما را جریمه نکند .

۳- نوشتن محتوای قوی

برای اینکه سایت های دیگر به محتوای شما لینک بدهند شما باید محتواهای قدرتمندی بنویسید که آن ها را وارد به لینک دادن کند . البته گفتن این حرف خیلی ساده تر از نوشتن محتواهای قدرتمند است اما بهتر است به این فکر کنید که مخاطب شما چه چیزهایی را دوست دارد ،

می خواهد چه چیزهایی را یاد بگیرد و شما چه دیدگاه منحصر به فردی را می توانید در اختیار او قرار دهید . در صورتی که در زمینه فروش محصول یا خدمات فعالیت دارید نوشتن در مورد مزایای محصول و اینکه کاربر حتما باید آن را بخرد کافی نیست . بلکه باید مقالاتی بنویسید که به سوالات کاربر پاسخ می دهند و یا می توانند مشکلات کاربر را برطرف کنند. اطلاعاتی را در اختیار کاربر قرار دهید که به دنبال آن است .

به این ترتیب علاوه بر ایجاد حس اعتماد، می توانید لینک های بیشتری هم برای سایت خودتان جذب کنید زیرا سایت های دیگر هم متوجه ارزش محتوای شما خواهند شد . همچنین باید به خوانایی مطالب خودتان هم فکر کنید. مطمئن شوید که صفحات و مقالات شما ساختار مناسبی دارند و به خوبی هم نوشته شده اند .

۴- ارسال مطلب برای سایت های مختلف

پس از اینکه نوشتن محتوای موردنظر تمام شد، زمان آن رسیده که آن را برای وبسایت های مختلفی که در قدم دوم لیست آن‎ ها را جمع آوری کردید بفرستید . بررسی کنید که کدام سایت ها احتمال بیشتری برای لینک دادن به شما دارند. ممکن است وسوسه شوید که مقالات را برای تمام سایت هایی که داخل لیست شما هستند ارسال کنید اما این موضوع احتمال لینک دادن به مقاله شما را به شکل چشمگیری کاهش خواهد داد .

خیلی از افراد وقت این را ندارند که چندین مقاله مختلف را بخوانند و بعدا تصمیم بگیرند که دوست دارند به کدام یک از آن ها لینک بدهند . سعی کنید منطقی فکر کنید و سایت هایی را انتخاب کنید که بیشترین تطابق را با موضوع پست بلاگ شما دارند . احتمال اینکه این سایت ها به مطلب شما لینک بدهند بیشتر است و همچنین افرادی هم که با کلیک روی لینک موردنظر به سایت شما منتقل خواهند شد هم علاقه خیلی بیشتری به محتوای شما خواهند داشت .

در واقع احتمال تبدیل شدن این دسته از کاربران و بازگشت دوباره آن ها به سایت شما بیشتر خواهد بود. نکته ای که باید حتما در نظر داشته باشید این است که اگر از کلمات کلیدی Long Tail استفاده می کنید، احتمالا تعداد سایت هایی که بیشترین تطابق را با موضوع انتخابی شما دارند خیلی کم خواهد بود . این موضوع لزوما چیز بدی نیست زیرا احتمال اینکه سایت ها به موضوعات خیلی خاص لینک بدهند خیلی بیشتر از حالت های دیگر است .

۵- تماس با سایت های دیگر

پس از اینکه تصمیم گرفتید که می خواهید با چه سایت هایی ارتباط برقرار کنید، زمان آن رسیده که با آن ها تماس بگیرید . می توانید به آن ها ایمیل بفرستید و یا از شبکه های اجتماعی مختلف برای این کار استفاده کنید. برای افزایش احتمال لینک گرفتن شما باید وبسایت هدف و مخاطبین آن را بشناسید.

به این ترتیب می توانید به صورت کاملا شخصی سازی شده با سایت موردنظر تماس بگیرید. به هیچ عنوان از پیام های خودکار استفاده نکنید. بلکه یک پیام اختصاصی برای آن ها ارسال کنید. در پیام موردنظر در مورد محتوای خودتان صحبت کنید و از آن ها بخواهید که به مطلب شما لینک بدهند. همچنین در نظر داشته باشید که در خیلی از موارد ممکن است هیچ پاسخ مشخصی هم دریافت نکنید.

برای افزایش شانس خودتان در دریافت لینک باید داخل پیام ارسالی توضیح دهید که چرا باید به مطلب شما لینک دهند و اینکه مطلب شما چه چیز منحصر به فردی دارد . احتمال اینکه یک پست بلاگ معمولی که هیچ ویژگی منحصر به فردی ندارد خیلی کم است و معمولا افراد مایل نیستند به این نوع مطالب لینک بدهند.

استراتژی لینک سازی
استراتژی لینک سازی

انواع استراتژی های لینک سازی

  • تقلید بک لینک های رقبا

این استراتژی به دلیل سادگی و تاثیر بسیار زیادی که دارد، یکی از محبوب ترین روش های لینک سازی دنیا محسوب می شود. فقط کافیست لیست بک لینک های رقبا را پیدا کنید و سپس دقیقا در سایت هایی که رقبا لینک ساخته اند اقدام به لینک سازی کنید . پیدا کردن سایت هایی که رقبا از آن ها لینک گرفته اند هم کار ساده ای است و می توانید با ابزارهایی مثل SEMRush یا Ahrefs این کار را انجام دهید .

برای خرید اکانت ahref اینجا کلیک کنید . با این روش علاوه بر اینکه می توانید با ساخت لینک در سایت هایی که رقبا از آن ها لینک گرفته اند، لیست سایت هایی که می توانند ترافیک زیادی را هم به سایت شما هدایت کنند را پیدا کنید . پس از پیدا کردن لیست سایت ها شما می توانید در آن ها نیز اقدام به لینک سازی کنید.

  • لینک سازی داخل پست های فعلی

این تکنیک کمی بحث برانگیز است. برای لینک سازی از این طریق باید داخل کامنت یا مسیج خودتان آدرس سایت خودتان را قرار دهید و باید با آگاهی کامل از آن استفاده کنید زیرا گوگل به شدت با لینک های اسپم مقابله می کند. مطمئن شوید که کامنت و لینک شما حاوی اطلاعات ارزشمندی برای کاربر است.

این استراتژی معمولا در کنار استراتژی های دیگری مثل لینک سازی در انجمن ها، پست مهمان و لینک سازی کامنت مورد استفاده قرار می گیرد و در صورتی که به درستی از آن استفاده کنید باعث افزایش ترافیک و دیده شدن سایت شما خواهد شد .

  • لینک های انجمنی و کامنتی

این استراتژی شباهت بسیار زیادی به استراتژی قبلی دارد اما تمرکز اصلی آن روی انجمن ها، بلاگ پست ها و پلتفرم های پرسش و پاسخ است. در صورتی که در کنار دیگر استراتژی ها از این استراتژی استفاده کنید می تواند عملکرد فوق العاده خوبی داشته باشد اما سخت ترین قسمت آن پیدا کردن انجمن ها و سایت هایی است که محتوای ارزشمند و مرتبط با کسب و کار شما دارند . همچنین درنظر داشته باشید که برخی اوقات ممکن است گوگل این تکنیک را به عنوان اسپم در نظر بگیرد و در صورت پیاده سازی نادرست باعث آسیب دیدن رنکینگ شما شود .

  • دایرکتوری های محلی

در صورتی که در یک زمینه خاص فعالیت دارید و خدمات خودتان را به صورت محلی ارائه می دهید ، استفاده از دایرکتوری های کسب و کار یکی دیگر از روش های خیلی خوب برای لینک سازی است . با وجود اینکه فقط امکان قرار دادن لینک های نوفالو در این سایت ها وجود دارد اما این استراتژی تاثیر مثبتی روی رنکینگ جستجوی شما دارد و می تواند مشتریان احتمالی را به سمت سایت شما هدایت کند. در این دایرکتوری ها می توانید اطلاعات مختلفی را در مورد شرکت خودتان، اطلاعات تماس آن، آدرس و لینک سایت خودتان وارد کنید .

  • لینک های شکسته

گوگل از بهبود فضای اینترنت استقبال می کند و به همین خاطر این استراتژی لینک سازی هم تاثیر زیادی در بهبود سئوی سایت شما دارد. در این استراتژی شما باید لینک های شکسته را پیدا و با ارتباط با ادمین سایت موردنظر از او بخواهید که لینک موردنظر را با لینک سایت شما جایگزین کند.

ساده ترین روش برای انجام این کار این است که به دنبال لینک های شکسته رقبای خودتان بگردید و آن ها را با لینک های خودتان جایگزین کنید . در ابتدا ممکن است این کار خیلی سخت به نظر برسد اما در صورتی که به درستی انجام شود تاثیر بسیار زیادی در استراتژی شما خواهد داشت .

  • منشن های بدون لینک

وبسایت های زیادی وجود دارند که ممکن است اسم سایت شما را در مطالب خودشان ذکر کرده باشند اما به هیچکدام از صفحات آن لینک نداده باشند. در این استراتژی شما باید با ابزارهایی مثل ahref به دنبال این منشن ها بگردید و پس از تماس با ادمین سایت موردنظر از او بخواهید که به سایت شما لینک دهد .

و در آخر…

روش های بسیار زیادی برای بهبود رنکینگ و افزایش ترافیک سایت شما وجود دارد اما استفاده از لینک سازی و استراتژی های لینک سازی قدیمی ترین و متداول ترین روش برای انجام این کار است. استراتژی هایی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم نیز متداول‎ ترین روش ها برای انجام لینک سازی به شمار می روند و هر کدام از آن ها در صورت پیاده سازی صحیح می توانند در بهبود ترافیک سایت کمک شایانی به شما کنند .

استراتژی لینک سازی


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد طراحی سایت و سئو سایت به صفحه ی مقالات آسئو مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با ما

شما می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید تیم پشتیبانی آسئو، 24 ساعته قادر به پاسخگویی شما عزیزان می باشد.