بانس ریت،Bounce Rate یا نرخ پرش به درصد بازدیدکنندگانی گفته می‌شود که بعد از دیدن سایت، آن را ترک می‌کنند. یعنی هر چه میزان Bounce Rate بیشتر باشد، به این معنی است که کاربران بیشتری به سایت آمده‌اند و در زمان کمتری آن را ترک کرده‌اند. پس جذابیت آن صفحه از سایت کم بوده و نمی‌تواند کاربران را جذب کند.

البته باید دقت داشته باشید که فاکتور نرخ پرش یا Bounce Rate برای همه صفحات به یک میزان اهمیت ندارد. برای مثال اگر یک لندینگ پیج داشته باشید و کاربران به سبب کلیک کردن روی لینک شبکه‌های اجتماعی، صفحه را ترک کنند، نرخ پرش بالا به این معنی است که لندینگ پیج شما محبوب است.

بانس ریت

بانس ریت معیاریست که به نرخ کاربرانی گفته می شود که وارد سایت شده و عملا هیچ گونه تعاملی با آن ندارند. بنابراین این کاربران بر روی منوی سایت، گزینه ادامه مطلب یا هر لینک داخلی موجود در صفحه کلیک نمی کنند.این مسئله بدین معناست که سرور گوگل آنالیتیکس یا هر پلتفرم آمارگیری که در سایت نصب شده است،

هیچ گونه مشارکتی را از طرف کاربران برای سایت ثبت نمی کند. این گونه بازدید ها به همان یک صفحه محدود شده و کاربر به بازدید دیگر صفحات نمی پردازد. بانس ریت می تواند یکی از معیارهای سنجش کیفیت محتوای یک صفحه و میزان ارتباط خواسته کاربران با آن به شمار رود.

گوگل آنالیتیکس چگونه به محاسبه بانس ریت می پردازد؟

طبق بیانیه گوگل، این سیستم این گونه به محاسبه بانس ریت می پردازد:

“بانس ریت حاصل تقسیم سشن (Session) های یک صفحه ای بر تمام سشن هاست، به گونه ای که در آن سشن های یک صفحه ای، کاربر تنها به مشاهده همان صفحه پرداخته و درخواست دیگری از طرف او در سرور آنالیتیکس ثبت نشده است.”

وجود بانس ریت بالا برای یک سایت به سه معنی می تواند باشد:

  • کیفیت محتوا پایین است و هیچ چیز ترغیب کننده ای برای دعوت کاربران به مشارکت هر چه بیشتر وجود ندارد.
  • خواسته کاربران با محتوای سایت در یک راستا نیست و در نتیجه آنها رغبتی به تعامل با ان ندارند.
  • کاربران اطلاعات مورد نظر خود را یافته و دیگر تمایلی به رفتن به جای دیگری ندارند.
  • در ادامه مطلب به توضیح بیشتری درباره معنای بانس ریت خواهیم پرداخت.

 

بانس ریت چیست ؟
بانس ریت چیست ؟

تاثیر نرخ پرش در سئو:

متخصصان سئو سالها در خصوص ارتباط نرخ پرش و رتبه بندی گوگل با هم بحث کرده اند. چندین تصور غلط در مورد نرخ پرش وجود دارد. که باعث تلاش بسیاری از مسئولین سایت برای پایین آوردن نرخ پرش برای بالا بردن رتبه میشود این در حالی است که نرخ پرش پایین نشان دهنده رتبه بالا نیست.

مکالمه ای مستند بین رند فیشکین (موسس Moz) و آندره لیپاتسو (استراتژیست ارشد گوگل) این موضوع را اثبات میکند. هنگامی که رند به طور عمد در طی چند روز نرخ پرش خود را بالا برد نتیجه نامشخص بود. حتی با نتیجه تقریبا مساوی نصف نمتایج حاصل از SERP تغییر و نمیه دیگر دستخوش تغییر نبود.

از طرف دیگر مت کات (رئیس سابق Google Webspam) ادعای مبنی بر رتبه بندی سایت ها با توجه به نرخ پرش در الگوریتم های گوگل رد کرد.اینجا به یک نتیجه ی واضح میرسیم نرخ پرش روی SERP تاثیر ندارد.

چگونه به کاهش بانس ریت بپردازیم؟

تنها راه کاهش بانس ریت بهبود و جذاب تر کردن صفحه در جهت افزایش مشارکت کاربران است. در حالت کلی به بانس ریت از دو دید می توان نگاه کرد: از دید منبع ترافیک و از دید صفحه.اگر بانس ریت سایت برای یک منبع به خصوص ترافیکی بسیار بالاست، باید نگاهی به انتظارات کاربرانی بپردازید که از آن منبع وارد سایت شده اند.

تصور می کنیم که شما تبلیغ بنری در یک سایت دیگر دارید و بانس ریت سایت از ورودی آن تبلیغ بسیار بالاست. چنین شرایطی در نتیجه عدم براورده کردن انتظارات آن ها در هنگام کلیک بر روی بنر شماست.به بررسی مجدد تبلیغ خود پرداخته و محتویات آن را با آنچه که در صفحه مرتبط با سایتتان وجود دارد تطبیق دهید.

در صورت عدم وجود یک رابطه منطقی بین این دو محتوا یکی از آنها را تغییر داده تا هر دو در یک راستا قرار گیرند.اگر صفحه مورد نظر شما در راستای انتظارات کاربران بوده اما همچنان بانس ریت آن بالاست، می بایست به خود صفحه دقت بیشتری کنید.

محتوای صفحه چقدر ارزشمند است؟ آیا دکمه فراخوانی برای اقدام در بالای صفحه وجود دارد؟ آیا لینک های داخلی به صفحات مرتبط در آن قرار دارد؟ آیا کار با منوی سایت اسان است؟ آیا صفحه، کاربران را به مشاهده دیگر بخش های سایت دعوت می کند؟ همه اینها مواردی هستند که در بهینه سازی صفحات سایت می بایست به آنها دقت کنید.

دیگر نکاتی که در کاهش بانس ریت می بایست به آنها دقت کنید عبارتند از:

  • بهنیه سازی محتوا

یکی از ساده ترین راه های کاهش بانس ریت، بهینه سازی محتوای سایت است. بالطبع هر چه محتوای بهتری برای ارائه داشته باشید، کاربران بیشتر به آن توجه کرده و به بخش های دیگر سایت نیز احتمالا سر خواهند زد. در صورتی که وب سایت شما از نوع فروشگاهیست، این مسئله منجر به افزایش اعتماد کاربران، برندسازی و فروش بیشتر آن در آینده می گردد.

ارتباط محتوا با خواسته کاربران نیز بسیار دارای اهمیت است. اگر وب سایت شما درباره فروش تجهیزات کمپینگ است، انتشار اخبار سیاسی در آن جایی ندارد. در صورت انجام چنین اشتباهاتی با بانس ریت بالایی مواجه خواهید شد. تولید محتوا نیاز به برنامه ریزی دقیقی برای جذب کاربران دارد.

  • خوانا کردن محتوا

علاوه بر خود محتوا، خوانایی آن نیز نقش کلیدی در کاهش بانس ریت دارد. وب سایت هایی که محتوای متنی زیادی دارند ممکن است که اطلاعات زیادی نیز در خود داشته باشند، اما در صورتی که این اطلاعات با ساختار صحیحی به کاربران نمایش داده نشود، آنها علاقه ای به مطالعه آن ها نخواند داشت.

دقت داشته باشید که در ایجاد ساختار محتوا، از تیتر های مختلف، تصویر، ویدئو و نقل قول ها بهره ببرید. همچنین می بایست بین محتوای سایت و طراحی آن نیز تعادلی وجود داشته باشد.

  • عدم استفاده از پنجره های پاپ آپ

هیچ چیز مانند پنجره های پاپ آپ موجب سرخوردگی کاربران از یک سایت نمی گردد. پاپ آپ ها منجر به پرت شدن حواس کاربران شده و تجربه کاربری منفی به همراه دارد. پنجره های پاپ آپ می بایست در جای خود مورد استفاده قرار گیرند و استفاده از آنها می بایست به شکل حداقل و موثری باشد.

  • بهینه سازی کلمات کلیدی مورد هدف

کاهش بانس ریت همیشه نیاز به ترکیب چندین تاکتیک مجزا دارد، اما یکی از مهمترین آنها استفاده هدف دار از کلمات کلیدیست. رمز انتخاب کلمات کلیدی ایجاد ارتباط بین خواسته کاربر و محتوای ارائه شده است. نبایست صرفا با هدف رضایت موتورهای جستجو اقدام به استفاده از کلمات کلیدی زیادی در عنوان صفحه و بدنه آن کرد.

کلمه کلیدی که منجر به ورود کاربران به سایت شده اما محتوای آن صفحه از سایت نتواند در جهت رضایت کاربر با هدف جستجوی آن کلمه براید،کلمه کلیدی مناسبی نخواهد بود و نتیجه انتخاب آن افزایش بانس ریت است.بهترین نقطه برای شروع، استفاده از کلمات کلیدی پر ارزش است.

اما چگونه این کلمات کلیدی را برای سایت پیدا کنیم؟ این مسئله آنقدرها هم که فکر می کنید پیچیده نیست. ابزارهای یافتن کلمات کلیدی رایگان و پولی زیادی وجود دارند که می توانید از آنها کمک بگیرید. از جمله ابزارهای رایگان برای این کار می توان به keywordtool.io اشاره کرد.

  • بهینه سازی متا دیسکریپشن

متا دیسکریپشن ها توضیحاتی هستند که معمولا در پایین عنوان صفحه در نتایج جستجو نمایش داده می شوند. این توضیحات موجب معرفی بهتر محتوای صفحه شده و در نتیجه در جذب ترافیک موثر هستند.متا دیسکریپشن ها به صورت مستقیم در رتبه صفحات سایت تاثیری ندارند، اما ارائه کلمات کلیدی و اطلاعات صحیح در آنها منجر به ورود کاربرانی به سایت می گردد که موجب ایجاد بانس ریت کمتری می شوند.

بانس ریت چیست ؟
بانس ریت چیست ؟

علل اصلی بالا بودن نرخ پرش سایت چیست؟

عوامل مختلفی برای بالا بودن نرخ پرش وجود دارد، از جمله:

  • تبلیغات: تبلیغات غیرهدفمند باعث افزایش نرخ پرش سایت شما می‌شود.
  • شبکه‌های اجتماعی: اغلب اوقات عضویت کاربران در شبکه های اجتماعی باعث ریزش مخاطب می‌شود. گوگل آنالیتیکس این اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • جذاب نبودن محتوا: تولیدمحتوای نامناسب یا غیرجذاب، موجب از دست دادن بخش بزرگی از بازدیدکنندگان سایت خواهد شد.
  • رخ پرش بالای موبایل: بیشتر ورودها از طریق تلفن همراه انجام می‌شود. رسپانسیو نبودن سایت موجب خروج زودهنگام کاربران از سایت می‌شود؛ در نتیجه بانس ریت افزایش پیدا می‌کند.
  • ربات‌های اسپم: برخی ربات‌های اسپم وارد سایت‌ها می‌شوند و مطالب سایت‌ها را می‌دزدند و در سایت‌های اسپم منتشر می‌کنند. گاه این ربات‌ها توسط گوگل آنالیتیکس شناسایی می‌شوند.
  • تجربه کاربری نامطلوب: عدم برقراری ارتباط خوب با سایت، موجب خروج کاربران از سایت شما خواهد شد.

و در آخر…

بانس ریت که یکی از مهم‌ترین اصطلاحات حوزه دیجیتال مارکتینگ است، آشنا شدیم. اکنون می‌دانیم که عوامل متعددی از جمله تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی، طراحی نامطلوب سایت و… می‌توانند موجب افزایش نرخ پرش بازدیدکنندگان شوند و بر نرخ تبدیل و بهینه سازی سایت، تاثیری منفی بگذارند.

با اینکه نرخ پرش به طور مستقیم روی رتبه بندی تاثیر نمی گذارد شما باید مفهوم این موضوع را بدانید و در خصوص پیشرفت آن تلاش کنید (پایین آوردن نرخ پرش).نرخ پرش بالا (هنگامی که درست اندازه گیری شده باشد) معمولا یکی از علائم یک مشکل بزرگ تر هستند.

این مشکلات مواردی هستند که شما باید روی آنها تمرکز کنید. هنگامی که روی مواردی مانند: مورد استفاده بودن، سرعت و … تمرکز کنید مشکل سئو شما حل خواهد شد.بانس ریت معیاری برای آنالیز تلاش های شما در زمینه بازاریابی آنلاین است. این معیار به شما اعلام می کند که تا چه مقدار به انتظارات کاربران پاسخ داده اید.

همانطور که توضیح دادیدم، ترک کاربران و عدم مشارکت آنها در صفحات سایت به منزله بد بودن سایت نیست.بنابراین شما می توانید با استفاده از پارامتر بانس ریت تصمیم بگیرید که کدام صفحات نیاز به توجه بیشتری دارند. براورده کردن انتظارات کاربران و جذاب تر کردن صفحات برای دعوت کاربران به مشاهده صفحات بیشتر، منجر به ایجاد وبسایتی فوق العاده می گردد. همه ما نیز می دانیم که وب سایت بهتر مطمئنا رتبه بهتری نیز کسب خواهد کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با ما

شما می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید تیم پشتیبانی آسئو، 24 ساعته قادر به پاسخگویی شما عزیزان می باشد.